سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

استاد طاهر زاده

صحابی بزرگوار رسول خدا(ص)  و یار دیرین علی)ع(  که همسر و فرزندان خود را نیز در حماسه‌ی کربلا آورده و خلف بن مسلم فرزند رشید او در صحنه‌ی عاشورا در کنار پدر بزرگوارش حضور داشت و با درک درست جایگاه تاریخی نهضت امام حسینuو در رکاب امام به شهادت رسید

مسلم بن عوسجه اولین شهید عاشورا در میان یاران امام حسینuاست که در صبح عاشورا در همان حمله‌ی اول که حمله‌ی سرنوشت‌سازی بود شهید شدند. وی مردی شب زنده دار و اهل عبادت بود که در مسجد کوفه در کنار ستونی همواره به عبادت و راز و نیاز و مناجات می‌پرداخت و فکر حاکمیت اسلام و عبور از فرهنگ اموی یک لحظه از ذهن‌اش خارج نمی‌شد و در هر فرصتی سعی داشت اسلام را از بن‌بست امویان نجات دهد.

مسلم بن عوسجه از محدثان اسلامی است که شعبی، روایات او از رسول خدا)ص( را نقل کرده است. مسلم بن عقیل، مورد حمایت و یاری مسلم بن عوسجه در کوفه بود و برایش وجوهات و سلاح تهیه می کرد و به نفع امام حسینu بیعت می‌گرفت. مسلم نیز به امام حسین)ع( نامه دعوت نوشت، اما بر خلاف بسیاری از همشهریانش که پیمان شکستند، او به عهد خود وفادار ماند و به همراه خانواده اش تا آخرین نفس در دفاع از امام پایداری کرد.

حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه با تمام وجود برای امام از مردم کوفه بیعت می‌گرفتند. وقتی ابن زیاد با حیله وارد کوفه شد، بی رحمانه تمام انسان های مؤثر را قلع و قمع کرد و رؤسای قبایل را کشت و یا حبس کرد. دیگر فرماندهان و افراد تاثیرگذار و متنفذ را هم اهالی قبایل، مخفی کردند. در آن هنگام شیعیان عاشق در پی راهی بودند که خود را به امام برسانند و مخفیانه به سوی قافله حسینی حرکت کنند. مسلم بن عوسجه نیز یکی از آنها بود .
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 14 توسط منبر مکتوب

 

سخنرانی دکتر محمد رضا سنگری

در این مجال قصد دارم؛ یکی از چهره‌ای کربلا، وجود بزرگوار سرباز کوچک اباعبدالله (ع) را معرفی کنم و به طرح و بیان اندکی از مشخصات کربلا و حوادث آن بپردازم. قبل از ورود به این بحث مقدمه‌ای را لازم است طرح کنم که این مقدمه ورودگاه مناسبی است تا اضلاع و ابعاد این بحث را در زمان اندک بشناسیم.

برای ورود به این بحث ابتدا به بیان ویژگی اختصاصی سید و سالار شهیدان که خاص ایشان است می پردازیم سپس به طرح دو نکته از ویژگی یاران امام حسین (ع) یعنی:

الف: در کربلا نیروی اضافی وجود ندارد

ب: استفاده بهینه از فرصت ها و لحظه ها

آنگاه به معرفی دومین باب الحوائج کربلا حضرت علی اصغر می پردازیم.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 3 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin