سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

 برنامه های معارفی و دینی برای یک هدف ، دو تا کار زیبا انجام می دهند که اگر این هدف محقق نشود مسیر، این دو تا کار گم می شود و ما به آن نتیجه نمی رسیم . یک گروه ،دین را درایت می کنند یعنی از منابع دینی پژوهش و تحقیق می کنند تا مفاهیم دینی را  دسته بندی و قابل فهم برای مردم بکنند و گروهی هم اینها را برای مردم بیان و روایت    می کنند .برنامه ی سمت خدا و ... اینها را برای مردم روایت می کند. هدف اصلی نه تحقیق است و نه بیان و تبلیغ . همه ی هدف رعایت است یعنی مردم آنچه را که از دین گفته می شود، در زندگی بهره برداری کنند .تا ما این آداب و دستورات دین را در زندگی مان رعایت نکنیم، زندگی مان تبدیل به بندگی نمی شود. اگر کسی که اینها را بیان می کند و کسی که می شنود ،مطالب دینی را رعایت نکند، پس فرق کسی که از معدن سنگ استخراج می کند با فردی که مطالب دینی استخراج می کند چیست؟ ما سنگ و مطالب دینی را استخراج می کنیم که بفروشیم و ممکن است که در خانه مان از آنها استفاده نکنیم .اگر ما بخواهیم سود دنیوی بکنیم خَسَرَ دنیا و آخرت هستیم .
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 دی 22 توسط منبر مکتوب

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک عالم عارف حضرت استاد آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی دام ظله

عرض تحیت وسلام وادب وارادت این جانب را پذیرا باشید و از این که مزاحم اوقات شریف درحالات مختلف و به طریق مختلف می شوم ،عذر تقصیر می آورم و این نیست مگر روح جستجو گرم جهت نیل به معارف عالیه ، از محضر وجود  شریف شرحی از این حدیث شریف حقیقت که جناب کمیل از مولایش امیرالمومنین علی بن ابی طالب درخصوص حقیقت سوال نموده ، را از زاویه دید خود بیان فرموده ، هرچند جنای کمیل در حضور محضر حقیقت از حقیقت سوال نموده ، ولی یقیناً حقیقتی پشت این حقیقت نهفته است.امیدوارم ما را از دعای خیر فراموش نفرمائید.             

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته  

سید عباس موسوی مطلق(نویسنده تاب دلداده)
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 دی 22 توسط منبر مکتوب

علامه حسن زاده

 *قرآن

شایسته است برخی از مواعظ خدای سبحان و مواعظ پیامبر(ص)و اهل بیتش(ع) را که برای سالکان کوی حق ضروری است، متذکر شویم:

 قرآن کریم صورت کتیبه انسان کامل است؛ یعنی قرآن صورت کتبی حقیقت محمدی(ص) است، قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»، این قرآن، شما را به بهترین راه هدایت می‌کند، «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، یقیناً رسول خدا، برای شما بهترین الگوی زندگی است.

 هر قدر به قرآن تقرب بجویی، به انسان کامل نزدیک‌تر شده‌ای، پس بنگر بهره‌ات از قرآن چقدر است؟ زیرا حقایق آیات آن در حقیقت، درجات ذات تو و مدارج آن نردبان عروج و تکامل توست.

 امام الثقلین حضرت علی(ع) در وصیت‌نامه‌اش به محمد بن حنفیه می‌فرماید: «بر تو باد به تلاوت قرآن و عمل به آن و انجام واجبات و شناخت راه‌های حلال و حرام و امر نهی آن، بر تو باد شب زنده‌داری با قرآن و تلاوت آن در روز و شب؛ زیرا قرآن پیمان خداست با خلقش؛ پس لازم است مسلمان در هر روز به این پیمان بنگرد گرچه به خواندن 50 آیه از آن باشد، بدان ای پسرم! درجات بهشت به حسب آیات قرآن است و روز قیامت به قاری قرآن می‌گویند: قرآن بخوان و از درجات تکامل آن بالا برو، در بهشت بعد از پیامبران و صدیقان، هیچ‌کس بالاتر از قاریان قرآن نیست
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 21 توسط منبر مکتوب

آیت الله جوادی آملی

این دنیا فانی است و سرای باقی در پس این دنیا واقع شده است.نباید به این دنیا دلبسته و وابسته شد ،باید چون مسافری در انتظار بلند شدن بانگ الرحیل بود.باید خودسازی کرد و روح را برای پرواز در ملکوت آماده نمود و اسیر قفس دنیا نساخت    .

فاش می گویم و از گفته خود دلشادم                   بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم  

طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق                 که در این دامگه حادثه چون افتادم 

باید بدانیم که دنیا محل گذر است و باید در این دنیای فانی به خود پرداخته و خودسازی کنیم و خود را به معبود خویش نزدیک سازیم    .

روح انسان قابلیت پیشرفت و تعالی فوق العاده ای دارد به طوری که می تواند به جایی پا نهد که حتی ملائکه نیز به آن مکان راهی ندارند    .

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند           بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت 

 ما طلاب باید هدف خود را از یادگیری دانش کسب رضای الهی قرار دهیم در این صورت است که می توانیم مرغ باغ ملکوت شویم همانند علمای بزرگ و وارسته شیعه    .
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 21 توسط منبر مکتوب

 علامه حسن زاده  آملی

بسم الله کلمة المعتصمین

[سلام الله السلامالمؤمن على الاخ الاعز و علینا و على عباده المصطفین , جعله و ایانا من اهل الولاءو الرضا].
تحسینى که در صدر مرقومه مبارک  اظهار شد , جوابش این که : طاوس را باهمه نقشى که هست  خلق تحسین کنند و او خجل از پاى زشت  خویش
لطفى که در اثناىمقالت  بدان اشارت  رفت  , و تفقدى که شد جزایش این که :  انا لا نضیع أجر من أحسنعملا  و بدانچه که در ذیل نامه نگاشته آمد , تقدیم مى دارد که :

لاف  عشق و گله از یار چنین لاف خلاف  عشقبازان چنین مستحق هجرانند
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 21 توسط منبر مکتوب

بسم الله الرحمن الرحیم

 آداب عملی سالک  - تحت اشراف حضرت آیت الله کمیلی (سلمه الله )  - که افراد باید آن را در مدت سیر و سلوک انجام دهد ذکر شده بود . سالک نباید چیزی از آنها را ترک نماید ، مگر اینکه ضرورتی پیش آمد کند .  آداب عمومی اهل سلوک طبق تعالیم و فرمایشات عارف بزرگ حضرت آیت الله کمیلی خراسانی (دامت برکاته) از کبار تلامذه ی موحد عظیم الشان آیت الحق سید هاشم موسوی حداد (انارالله تربته) 

 1 . ابتدا توبه ی نصوح از گناهان ، غسل توبه ، نماز توبه و استغفار به ترتیب عمل روز یکشنبه اول ماه ذی القعده از کتاب مفاتیح الجنان

2 . توجه به این شعر:پیمان سعی مگسل اگر کار مشکل است/رهرو اگر ملول نشود ره دراز نیست

3 . رو به قبله بخوابد و بنشیند و مطالعه کند

4 . همیشه با وضو باشد

5 . همیشه خدا را در نظر بگیرد و از غفلت پرهیز نماید
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 21 توسط منبر مکتوب

کشاورز ساده‌ای بودکه علاوه بر نداشتن سواد، فردی نیز کم حافظه بود تا حدّی‌که یک مسیر  را بعد از مدت‌ها پیمودن، باز گم می‌کرد. ولیکن موهبتی بزرگ از طرف حق‌تعالی نصیب او گشت که اعجاب همه را برانگیخت و آن، حفظ همه آیات قرآن کریم بود، آن‌هم به‌نحوی که می‌دانست هر آیه در کجای قرآن و در چه سوره‌ای قرار دارد و اگر در جایی حرفی از آیه، اشتباه چاپ شده بود او می‌فهمید و یا اگر در کتابی آیه و یا آیاتی از قرآن در ضمن مطالب عربی وجود داشت، او آن آیات را می‌شناخت و نشان می‌داد، و اگر از او سوال می‌شد چگونه منوجه این امر می‌شوی؟ می‌فرمود این کلمات مانند نور برای من می‌درخشد. و مهم‌تر آن‌که چنان تسلطی بر آیات الهی قرآن پیدا کرده بود که سوره‌های قرآن را می ‌توانست از آخر به سمت اول بخواند، مرحوم آیت‌الله حاج سیّدمحمّدتقی خوانساری(ره) پس از آزمایش‌های متعدد، به او فرمود که قرآن را می‌توانی معکوساً بخوانی؟ او گفت: آری! و شروع کرد به خواندن سورة بقره، از آخر به اول و آقای خوانساری(ره) فرمودند: بسیار عجیب است، من شصت سال «قل‌هوالله احد» را که چهار آیه است می‌خوانم، ولی نمی‌توانم بدون فکر و تأمل از آخر به اول بخوانم ولی این مرد عامی، سوره بقره را که 286 آیه است، بدون تأمل، مستقیماً و معکوساً از حفظ می‌خواند.
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 13 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام عالی

 اولین موقف از مواقف پنجاه گانه طبق روایاتی که ازاهل بیت رسیده است در مورد اعتقادات است. تنها چیزی که اعتقادات را قلبی و عمیق می کند این است که انسان با این اعتقادات زندگی بکند و به آنها عمل بکند. هر عملی که ما بر طبق اعتقادات مان انجام     می دهیم مثل چکشی است که بر میخ می خورد و فرو می رود ، اعتقادات ما را عمیق تر می کند. و اگر هر تخلفی از اعتقادات صورت بگیرد ،یکی از بندهای اعتقادات ما را سست و پاره می کند . یکی از دستورالعمل های جامع و بسیار ارزنده ای که برای عمل به بندگی در زندگی وجود دارد حدیث عنوان بصری است که از امام صادق (ع) به ما رسیده است .حضرت سه رکن را بعنوان اصول بندگی مطرح کرده بودند . یکی اینکه انسان خودش را مالک سرمایه ها و امکاناتی که داده شده نبیند و خدا را مالک بداند و بداند که شان او امانت داری است و باید این امانت ها را در راه خدا خرج بکند . دیگر اینکه انسان تدبیر امور را به خدا بسپارد و انسان باید وظیفه ی بندگی اش را انجام بدهد اما نتیجه را به خدا بسپارید و مطمئن باشد که به خیر اوست . دیگر اینکه عمده ی نگرانی انسان باید این باشد که دستورات الهی را انجام می دهد یا خیر . چون خدا دائما رب است ، پس تو هم دائما عبد باش . انسان باید ببیند که در چارچوب الهی حرکت می کند یا خیر.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 3 توسط منبر مکتوب

حجه الاسلام  و المسلمین میرباقری

نبی اکرم (ص)، اشرف و سرآمد همه مخلوقات الهی است. از عالم ملائکه تا عالم انس و جن و سایر عوالم، همه تحت پوشش این وجود مقدس هستند. هر فیضی که به هر مخلوقی در عالم می رسد، به تبع ایشان است. هدایتی که از طرف خدای متعال نازل شده، به واسطه ایشان به همه بندگان خدای متعال می رسد؛ حتی امم گذشته و انبیای سابق هم از هدایت ایشان برخوردارند و هدایتی که انبیای دیگر داشتند، از فروغ و شعب هدایت حضرت است.

خداوند می فرماید: «الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»[1] هدایت یعنی اخراج از ظلمات به سمت نور؛ یعنی بشر از تاریکی ها به سمت نور برود.

در کافی روایتی است که حضرت فرمودند: «أی هَادٍ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ هَادٍ لِأَهْلِ الْأَرْضِ»[2] اینکه خدای متعال نور آسمان ها و زمین است، معنایش این است که هدایت در همه عوالم به وسیله نور الهی واقع می شود. نبی اکرم (ص) کسی است که به اذن خدای متعال، هدایت همه عوالم به وسیله ایشان واقع می شود. لذا این آیه شریفه ماجرای نور را بیان می کند؛ «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَکادُ زَیْتُها یُضی ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلیمٌ[3]، فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ».[4] در این آیه شریفه، از نور خدای متعال و مشکات انوار الهی صحبت به میان آمده که می فرماید: نور همه عوالم خداست. «الله» نور همه آسمان ها و زمین است. مثل این نور، هم چون مشکات و چراغ دان است که در دل آن قندیل، چراغی است و آن چراغ در حبابی است و خدای متعال هر که را بخواهد، به سمت این نور هدایت می کند.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 2 توسط منبر مکتوب

حجةالاسلام و المسلمین میرباقری

 حقیقت عبودیت

 از استاد بزرگوار مرحوم علامه طباطبایی نقل شده که حداقل هفته ای یک بار این حدیث را بخوانید. دستورالعمل های هرکسی قابل اعتماد نیست، چون نسخه نوشتن کار آسانی نیست. این چیزهایی هم که گاهی این روزها رسم می شود که دنبال هر استادی می روند و گاهی همه مدعی اند و جوان ها هم به این حرف ها عمل می کنند مضر است. نسخه نوشتن غیر از دستورالعمل های کلی است. یک دستور العمل هایی است که در شریعت آمده و از معصومین (ع) نقل شده است. این دستور العمل ها عمومی است و همه می توانند عمل کنند، اما نسخه نویسی چیز دیگری است. یک علم طب داریم و یک نسخه نویسی داریم. نسخه نویسی چیزهای دیگری می خواهد. بیش از آشنایی با کلیات طب، آدم باید بتواند علائم بالینی و غیر بالینی را بداند و بعد بیماری را شناسایی کند و متناسب با مجموعه شرایط و اولویت ها نسخه بنویسد. ممکن است همین نسخه ای که برای یک بیمار می نویسند برای بیمار دیگری کشنده باشد.

چیزی که همیشه به ذهنم آمده این بوده: کسی که انسان او را به عنوان معلم یا مربی در این امور انتخاب می کند، باید مجتهد جامع الشرایط عادل و مجموع این ها را داشته باشد. کسی که اهل راه و مراقبه و این ها نیست، نمی تواند استاد باشد. کسی که مجتهد عادل جامع الشرایط نیست، نمی تواند نسخه بنویسد، چون گاهی اوقات با مجموعه ادله و روایات پیش نمی روند و برای انسان خطر ایجاد می کنند. برخی دستورالعمل هایی که داده می شود، عمومی اند و در روایات اهل بیت (ع) است که در آن  شکی نیست. از این رو، به کمتر از مجتهد جامع الشرایط عادل قانع نباشید، و الا با تمام خوبی هایی که هست، همه ابعاد و زوایای کار دیده نمی شود و یک جایی آدم را زمین می گذارند.

دستورالعمل استاد برای شاگردان 


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 2 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin