سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

 

 

6 ویژگی ماه رجب از منظر میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) 
ماه رجب از اوقات دعا می ‌باشد و حتی در زمان جاهلیت به این مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر این ماه بودند تا در آن دعا کنند.

 

* سیره رجبیه امام سجاد(ع)

طاووس یمانی می ‌گوید: در ماه رجب از کنار حجر اسماعیل گذشتم، دیدم کسی است که به رکوع و سجود می ‌رود. دقت کردم دیدم امام علی بن الحسین (علیه السلام) است، با خود گفتم: خوشا به حالت! مردی صالح از اهل ‌بیت نبوت (ص) است، قسم به خدا که باید دعای او را غنیمت شمارم.

مراقب احوال آن حضرت بودم تا که از نماز خود فارغ شد. کف دستان خود را به جانب آسمان بلند کرد و گفت:

«سَیِّدِی سَیِّدِی وَ هَذِهِ یَدَایَ قَدْ مَدَدْتُهُمَا إِلَیْکَ بِالذُّنُوبِ مَمْلُوَّةٌ وَ عَیْنَایَ إِلَیْکَ بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةٌ وَ حَقٌّ لِمَنْ دَعَاکَ بِالنَّدَمِ تَذَلُّلًا أَنْ تُجِیبَهُ بِالْکَرَمِ تَفَضُّلًا سَیِّدِی أَ مِنْ أَهْلِ الشَّقَاءِ خَلَقْتَنِی فَأُطِیلَ بُکَائِی أَمْ مِنْ أَهْلِ السَّعَادَةِ خَلَقْتَنِی فَأُبَشِّرَ رَجَائِی»؛[1] آقای من، آقای من، این دستان پر از گناه را به درگاهت بالا آوردم، و چشمانم امید به تو دارد، و کسی که با پشیمانی (از کرده خود) تو را در حال زار فراخواند، سزاوار آن است که با لطف و کرمت پاسخ ‌گویی، آقای من! آیا مرا از تیره‌ روزان قراردادی تا که بسیار بگریم، یا که از نیک بختان گردانیدی تا امیدوار باشم.

و در ادامه می ‌فرمود: «سَیِّدِی مَا أَنَا وَ مَا خَطَرِی هَبْ لِی خَطَایَایَ بِفَضْلِکَ وَ جَلِّلْنِی بِسِتْرِکَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِیخِی بِکَرَمِ وَجْهِک»؛ آقای من! من کی ‌ام؟ از تو می ‌خواهم که به فضلت از من درگذری، و بدی مرا بپوشانی، و با کرمت از توبیخ و سرزنشم عفو فرمائی!.
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 95 فروردین 28 توسط منبر مکتوب

قالَ رسولُ الله صلی الله علیه و آله

اِنَّ اللّهَ نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَه مَلَکاً یقال لَهُ الدّاعی، فَاِذا دخَلَ شَهرُ رَجبِ یُنادی ذلک المَلَک کُلّ لَیلة منه الیَ الصَّباح طوبی للذّاکرین، طوبی للطّائعین، و یقول اللّه تعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالسَنی وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی وَغافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنی، الشّهرُ شَهری وَالْعبدُ عبْدی وَالرَّحمَةُ رَحْمَتی، فَمَن دَعانی فی هَذاَالشَّهر اَجِبْتُهُ وَ مَن سَأَ لَنی اَعطَیتُهُ وَمَن اسْتَهْدانی هَدَیتُهُ وَجعَلْتُ هَذَاالشَّهرَ حَبْلاً بَینی وَ بَینَ عِبادی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود

همانا خدا فرشته ای را به نام داعی در آسمان مأمور نمود تا هر گاه هلال ماه رجب رؤیت شد از سرشب تا به صبح ندا می دهد که: خوشا به حال ذاکرین و خوشا به حال فرمانبرداران و اطاعت کنندگان، واعلام می کند که خدای کریم می فرماید:
من همنشینم با کسی که همنشینی مرا بپذیرد، ومطیع کسی کـه مرا اطاعت کند،ومی بخشم کسی را که از من طلب مغفرت کند، ماه رجب ماه من وعبادت کننده بنده ی من ورحمت واقعی رحمت من است.هر کس در این ماه مرا بخواند دعوت او را اجابت می کنم،هر کس از من چیزی بخواهد به او عطا خواهم کرد، هرکس از من هدایت بخواهد اورا هادی خواهم بود .این ماه را وسیله ای بین خود وبندگانم قرار دادم تا هر کس متمسک به آن شود به من می رسد

رجب و روزه

رجب نام نهری در بهشت است که آب آن از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر می باشد و هر کس در این ماه روزه بگیرد در قیامت از این آب خواهد نوشید

استغفار

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

رجب شهر الاستغفار لامتی، أکثروا فیه الاستغفار، فإنه غفور رحیم، ... استکثروا فی رجب قول
أستغفرالله الاقالة والتوبة فیما مضی والعصمة فیما بقی من آجالکم و سمی شهر رجب شهرالله
الاصب لأن الرحمة علی امتی تصب صباً فیه

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: ماه رجب ماه آمرزش خواهی امت من است، در این ماه زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است، در ماه رجب زیاد أستغفرالله بگوئید و از خدا نسبت به گذشته بازگشت و قبول توبه بخواهید و به نسبت به آینده درخواست مصونیت از گناه کنید، ماه رجب را شهراله الاصب می نامند، زیرا در آن رحمت بیکران الهی بر امت من فرو می ریزد

بحارالانوار ج 97 ص 38






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94 فروردین 30 توسط منبر مکتوب

 

 

پاداش اعمال درماه رجب (عمره رجبیّه،زیارت معصومان علیهم‏ السلام، دعا و نماز)

در ماه مبارک رجب که عمره و اعمال دیگر، ثواب مضاعف دارد، زیارت آن بزرگواران نیز ثواب بیش‏تری دارد؛ از جمله زیارت امام حسین علیه‏السلام در اول و وسط ماه رجب و همین طور زیارت امام هشتم علیه‏السلام بسیار سفارش شده است...

  

 

سید جواد حسینی

از آنجا که ماه مبارک رجب از جایگاه ویژه ای در پیشگاه الهی برخوردار است و رحمت خدا به صورت فراگیر سرازیر می شود، اعمال و عبادات در این ماه نیز ازثواب و پاداش ویژه برخوردار است که به نمونه هایی اشاره می شود:
انجام عمره در ماه رجب بر همه ماهها برتری دارد. معاویة بن عمار از امام صادق علیه‏السلام پرسید: «ایّ العُمرَةِ اَفضَلُ عُمرَةٌ فی رَجَبٍ اَو عُمرَةٌ فی رمضانَ؟ فَقالَ: لَابَل عُمرَةٌ فی شَهرِ رَجَب؛
1  کدام عمره برتر است؟ آیا عمره رجب برتر است یا عمره رمضان؟ حضرت فرمود: عمره ماه رجب.»

در ماه رجب به زیارت معصوم سفارش خاص شده است؛ هر چند زیارت تمامی معصومین علیهم‏السلام در تمام فصول سال و در تمامی روزها، مستحب و به آن سفارش شده است؛ ولی در ماه مبارک رجب که عمره و اعمال دیگر، ثواب مضاعف دارد، زیارت آن بزرگواران نیز ثواب بیش‏تری دارد؛ از جمله زیارت امام حسین علیه‏السلام در اول و وسط ماه رجب2  و همین طور زیارت امام هشتم علیه‏السلام بسیار سفارش شده است.3

دعا در کل ماه رجب پاداش عظیمی دارد؛ به ویژه در «لیلة الرغائب» که اولین شب جمعه  ماه مبارک رجب است. اکنون به اختصار، اعمال و دعاهای آن بیان می شود:
پنج شنبه اول ماه رجب روضه بگیرد. سپس شب جمعه مابین نماز مغرب و عشا 12 رکعت نماز بخواند [6 نماز 2رکعتی]. در هر رکعتی حمد را 100 مرتبه و سوره قدر را 3 بار و توحید [قل هو الله] را 12 مرتبه بخواند و بعد از نماز 70 بار صلوات بفرستد. بعد به سجده رود و 70 مرتبه بگوید: «ربّ اغفِرْ وَ ارحَمْ و تجاوَز عَمّا تَعلَمُ اِنَّکَ اَنتَ العَلیُّ الاَعظَم؛ پروردگارا! ببخش و ترحم فرما و بگذر از آنچه [از گناهانم] می دانی به راستی که تو برتر و بزرگواری!»
دوباره سجده کند و همان دعا را 70 بار بگوید. وقتی این اعمال را انجام داد، خداوند به او این پاداشها را می دهد:
1. تمامی گناهانش را می بخشد هر چند زیاد باشد 2. درباره 700 نفر از بستگانش می تواند شفاعت کند؛ 3. خداوند در شب اوّل قبر، این نماز را با بهترین و نورانی ترین چهره محشور می کند که در قبر مونس و همدمش باشد.
4
دعای امّ داوود هم از اعمال این ماه شریف است که در روز سوّم اعتکاف خوانده می شود.


پی نوشت :

1 . من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج‏2، ص‏345، ح 1.
2 . ر. ک: بحار الانوار، علامه مجلسی، ج‏14، ص‏465؛ ج‏78، ص‏17.
3 . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج‏6، ص‏91.
4 . همان، ج‏95، ص‏396.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 اردیبهشت 10 توسط


روز پنج شنبه اول ماه رجب - در صورت امکان و بلا مانع بودن - روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاءدوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.
چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر«اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود.


در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 اردیبهشت 10 توسط

روایت های ماه رجب

حدیث قدسى : جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی ؛

حدیث قدسى :ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هر کس به آن چنگ زند ، به وصال من رسد .

حدیث قدسى :ماه (رجب) ، ماه من ، بنده ، بنده من ، و رحمت ، رحمت من است ؛ هر که در این ماه مرا بخواند ، اجابتش کنم و هر که حاجت آورَد ، عطایش کنم .

پیامبر صلی الله علیه و آله :رجب ماه بارش رحمت الهى است . خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد .

پیامبر صلی الله علیه و آله :در بهشت قصرى است که جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى شوند .

امام کاظم علیه السلام :رجب ماه بزرگى است که خداوند [پاداش] نیکى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاک مى کند .


 


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 اردیبهشت 10 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin