سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

 

قانون‌گذار ثبت نکاح در دفتر رسمی ازدواج را لازم شمرده است و هدف از این الزام، آسان کردن اثبات نکاح و حمایت از حقوق کودکان و نیز بانوان (حق نفقه ...) است. ثبت نکاح در دفتر اسناد رسمی از بسیاری گفتگوهای ناهنجار و بی‌نظمی دربارة انکار ازدواج و نسب می‌کاهد و به استواری بنیان خانواده و ایجاد نظم در جامعه کمک می‌کند. به همین دلیل، در ماده یک قانون ازدواج سابق مقرر کرده بود: «... هر ازدواج و طلاق و رجوع باید در یکی از دفاتر... به ثبت برسد و چنانچه مرد و عاقدی که از اجرای این تکلیف خودداری کنند از یک ماه تا شش ماه حبس» تأدیبی محکوم می‌شوند.»[1]
چنان‌که ملاحظه می‌شود، قانون ملزم کرده است که، هر ازدواج (دایم و موقّت) باید ثبت شود و چنانچه زوج یا عاقد (سردفتر) از ثبت آن خودداری نمایند به حبس تأدیبی محکوم می‌شود. لکن این مجازات طبق نظریّة شورای محترم نگهبان غیر شرعی تشخیص داده شده و به موجب این نظریّه: «مجازات متعاقدین و عاقد در عقد ازدواج غیر رسمی مذکور در مادّة یک قانون ازدواج ... شرعی نمی‌باشد.»[2] پس طبق نظریّة شورای محترم نگهبان افرادی که واقعة «ازدواج» را در دفتر رسمی ازدواج ثبت نکنند، مجازاتش غیر شرعی است.
امّا با توجّه به اهمیّت ثبت این وقایع و لزوم ضمانت اجرای کیفری آن، نظریّة شورای محترم نگهبان قابل انتقاد بود، لذا قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) این اشکال را رفع و برای عدم ثبت ازدواج «دایم» حبس تعزیری تا یک سال را مقرر نموده است. لکن این مادّه فقط برای مردی که اقدام به ازدواج «دائم» کرده است مجازات تعیین کرده و شامل عدم ثبت ازدواج «موقّت» نمی‌شود.[3]
لذا قانون‌گذار افراد را به ثبت وقایع و اعمال حقوقی در دفاتر رسمی مربوط ملزم کرده است و در برخی موارد در صورت تخلّف، مجازت‌هایی را تعیین کرده است. امّا در خصوص ثبت ازدواج، طبق قانون مجازات اسلامی، تنها عدم ثبت ازدواج «دائم» پیامد کیفری دارد، امّا عدم ثبت ازدواج «موقّت» با توجّه به نظریّة شورای محترم نگهبان و تصریح قانون مجازات اسلامی، چنانچه از لحاظ شرعی «ازدواج موقّت» درست انجام گرفته باشد, از نظر قانونی هیچ‌گونه مسئولیت کیفری به خاطر ثبت نکردن آن، متوجّه افراد نخواهد بود.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حقوق مدنی خانواده، ناصر کاتوزیان، ج اول.
2. مختصر حقوق خانواده، سید حسین صفایی و اسدالله امامی، تهران، دادگستر 1376.

پی نوشت ها:
[1] . قانون اصلاح، قانون ازدواج، مصوّب 29 / 2 / 1316 ش، مادة 1.
[2] . روزنامة رسمی، ش 11502، مورّخ 3 / 6 / 1363.
[3] . صفایی، سید حسین، امامی، اسدالله، مختصر حقوق خانواده، تهران: دادگستر 1376، ص51و52.






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 95 آذر 21 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: «خِیارُ خِصالِ النِّساءِ شِرارُ خِصالِ الرِّجالِ:الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ البُخْلُ فِاذا کانَتْ الْمَرْأَةُ مَزَهُوَّةً لَمْ تُمَکَّنْ مِنْ نَفْسِها وَ اِذا کانَتْ بَخیلَةً حَفِظَتْ مالَها وَ مالَ بَعْلِها وَ اِذا کانَتْ جَبانَةً فَرَقَتْ مِنْ کُلِّ شَىْ ءٍ یُعْرَضُ لَها»؛[1]خصلت هاى نیک زنان، خصلت هاى بد مردان است (این خصلت ها عبارت اند از): تکبر، ترس و بخل. هر گاه زنى متکبر باشد، بیگانه را به خود راه نمى دهد؛ و اگر بخیل باشد، مال خود و همسرش را حفظ مى کند؛ و اگر ترسو باشد، از هر چیزى که به آبروى او صدمه بزند، مى ترسد و فاصله مى گیرد.

================================

الف) تکبر در برابر نامحرم

 

زن باید در برابر مرد بیگانه و نامحرم حالت تکبر داشته باشد. هر چند تکبر خصلت بسیار بدى است و از خصلت هاى مهم شیطان است که از او تعبیر به امام المستکبرین شده است، اما این خصلت براى زن در برابر نامحرمان خوب است؛ چون براى او مصونیت مى آورد.زن باید در برابر بیگانه و نامحرم جدى برخورد کند و به او راه ندهد. باید سنگین برخورد کند. اما در برابر شوهر خود باید نهایت ملایمت و ملاطفت و تواضع را به کار بندد.

================================


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 شهریور 24 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام احمد امید

در بعضی از آیات قرآن کریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده کوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهکارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
«یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجاره علیها ملائکه غلاظ شداد لایعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون» (تحریم 6)
ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست حفظ کنید؛ آتشی که فرشتگان خشن و سختگیر بر آن گمارده شده که هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه فرمان داده شده اند را اجرا می نمایند.

«و شارکهم فی الاموال و الاولاد... ان عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا...» (اسراء 64 و 65)
(ای شیطان برای گمراه کردن فرزندان آدم) و در اموال و فرزندان آنها شرکت کن... (اما بدان) که نسبت به آنان که بندگی مرا پیشه خود کرده اند سلطه ای نداری و همین قدر کافی است که پروردگارت حافظ آنها باشد.
«و اعلموا أن اموالکم و اولادکم فتنه و أن الله عنده اجر عظیم» (انفال 28)
و بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش است و خداوند نزدش پاداش عظیمی است.
«و ما اموالکم و لا اولادکم بالتی تقربکم عندنا زلفی الا من آمن و عمل صالحاً فاولئک لهم جزاء الضعف بما عملوا و هم فی الغرفات آمنون» (سباء 37)
اموال و اولاد هرگز شما را نزد ما مقرب نمی سازد جز کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالحی انجام دهند که برای آنان پاداش مضاعف در برابر کارهایی است که انجام دادند و آنها در غرفه های (بهشتی) در امنیت خواهند بود.
«یا ایها الذین آمنوا لاتلهکم اموالکم و لااولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فاولئک هم الخاسرون» (منافقون 9)
ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند زیانکارانند.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 شهریور 24 توسط منبر مکتوب

راه‌های موفقیت را از دیدگاه ائمه و معصومین و علما بیان کنید؟

راه‌های موفقیت انسان بستگی به چند امر دارد که در این جا به طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم:
1. تعیین هدف: هدف باید دقیق، روشن و بدون ابهام باشد. هدف عبارت است از نتایج مطلوبی که ما در انتظار آن هستیم. (بیان انتظارات مطلوب) شناخت و تبیین هدف یکی از مشکلاتی است که جوانان با آن درگیر هستند افرادی که در زندگی و تحصیل هدفی را دنبال نمی‌کنند انگیزة کافی برای موفقیت و پرورش استعدادهای خود ندارند. پس فرد باید هدف مورد قبول خود را به صورت جزئی و شفاف مشخص کند.[1]
2. امیدوار بودن به هدف متعالی: بسیاری از مردم خواهان رسیدن به مقامات والای معنوی، و خواستار پیشرفتهای ارزنده در علم و معارف هستند، ‌تا از این راه هم چون سایر مردان بزرگ، بتوانند در سرنوشت خود و افراد جامعة خود مؤثر واقع شوند. و مردم را به سوی معنویت سوق داده و آنان را راهنمایی کنند. این خواسته در نهاد بسیاری از افراد نهفته است. امّا به علل مختلف از جمله اینکه از راز موفقیت مردان بزرگی که صفحات تاریخ را با نام خود روشن ساخته‌اند، اطلاعی ندارند. از رسیدن به این آرزوی بزرگ ناامید بوده و آن را خیالی خام بیش نمی‌پندارند.[2]
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94 اردیبهشت 20 توسط منبر مکتوب

پاور پوینت زوج های جوان کلیک بفرمایید

 






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 آذر 19 توسط منبر مکتوب

     محقق محمد مهدی صافی

در ابتدا با نگرشی کوتاه به تاریخ،  اساس و پایه ی سیاست تولید بازی های رایانه ای را مورد بحث قرار می دهیم.

جرج بوش اول، روز 6 مارس 1992 در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان کنگره آمریکا (که بی شباهت به سخنرانی جرج بوش دوم در 20 مارس 2001 نبود) خطابه معروفی ایراد کرد که ضمن آن، سیاست نظم نوین جهانی را اعلام کرد؛ سیاستی که طبق آن، برای پیروزی در جنگ علیه تروریسم بین المللی، جنگ ایده ها و عقاید باید راه انداخت . این نظم نوین جهانی، به قول «فوکویاما» ،پایان تاریخ اسلام و دریایی فاشیستی برای شنای تروریست هاست و به قول «توماس فردمن» تحلیل گر سیاسی آمریکایی، اسلام بزرگ ترین دشمن غرب است و جنگ با این دشمن، تنها با ارتش ممکن نیست؛ بلکه باید در مدارس، کلیساها، مساجد و معابد، به رویارویی با آن پرداخت و جالب این است که کشیش پت رابرتسون، یکی از راهبران صهیونیسم مسیحی می گوید: اکنون آمریکا نماینده خداست در روی زمین؛ برای ظهورمسیح. به اعتقاد آنان ، آمریکا یا لااقل رهبران این کشور، پیامبران معصومی هستند که به دنیای پر از گناه فرستاده شده اند تا جهان را به سرمنزل مقصود برسانند.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 93 آذر 7 توسط منبر مکتوب

 

در بین زوج های جوان ایرانی معمولا 4 عادت اشتباه وجود دارد که ریشه بسیاری از اختلاف های آنان است در ادامه با این 4 اشتباه آشنا می شوید و راه های جایگزین آن ها را خواهید خواند.

معمولا بین زوج هایی که به خاطر هر مسئله کوچکی با هم جر و بحث می کنند، اشتباهات مشترکی وجود دارد. اشتباهاتی که باعث می شود فاصله بین زوج ها بیشتر و بیشتر شود. زمانی که فاصله بین زن و مردی در زندگی مشترک زیاد شود، آن ها حرف یکدیگر را نمی فهمند و گاهی تا مرز جدایی پیش می روند و از هم جدا می شوند.

فرض کنید که شما در یک اتاقی هستید که به جز نیم متر آن، بقیه اتاق کاملا کثیف است. هر انسان عاقلی برای تمیز کردن این اتاق، قطعا از نیم متر تمیز آن شروع می کند و بعد از آن همه اتاق را تمیز می کند. چه قدر زیباست که اگر زن یا مردی اشتباه کرد ابتدا نکات مثبت شخصیت او و کارهای مفیدی را که انجام داده است یادآوری کنیم و سپس نکات منفی را به او بگوییم. بالاخره باید قبول کنیم که همه ما انسانیم و ممکن است اشتباه کنیم اما در بین زوج های جوان ایرانی معمولا 4 عادت اشتباه وجود دارد که ریشه بسیاری از اختلاف های آنان است در ادامه با این 4 اشتباه آشنا می شوید و راه های جایگزین آن ها را خواهید خواند.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93 آذر 6 توسط منبر مکتوب

جلوه هاى تربیتى قیام عاشورا

از قیام عاشورا در بعد تربیت، در حد شایسته سخن به میان نیامده و حال آن که این حرکت، نکات تربیتى قابل توجه و ماندگارى را در خود مستتر دارد. در مقاله حاضر بعضى از نکات تربیتى قریب به یک سال آخر زندگى امام حسین (ع) مورد توجه قرار گرفته است و در انتخاب گزینه ها نیز شبهات عصر، پرسش هاى روز و نیاز زمان مورد توجه جدى قرار گرفته اند.

در یک نگاه، ابعاد تربیت را مى توان به اقسام «فردى» و «جمعى» فروکاست. در این نوشتار، در بعد فردى تنها به «عزت مدارى و ذلت گریزى» عنایت شده و خواهیم دید که از نهضت عزت مدار حسینى، مى توان درس هاى عزیزانه فراوان در بعد اخلاقى گرفت. در بعد تربیت جمعى، تنها به تربیت سیاسى در نهضت کربلا عنایت شده، تا به این شبهه به صورت مستقیم و غیرمستقیم پاسخ داده شود که نمى توان هم حسینى بود و زیست و هم بر جدایى دین از سیاست حکم داد.
1) تعریف تربیت: تربیت کلمه اى عربى و معادل Education انگلیسى است که در فارسى به «آموزش و پرورش» ترجمه مى شود. واژه تربیت از «ربو» اخذ شده است. در «المنجد» ربو گاه به معناى غذا دادن و گاه به معناى تهذیب و پاک ساختن اخلاق فرد از آلودگى ها به کار رفته است.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 آبان 25 توسط منبر مکتوب

عبور از خویشتن‌فریبی

 شرایطی پیش آمده که افراد دیگر نمی‌توانند چندان به خویشتن‌فریبی خود بپردازند، دیگر قهرمانان زمانه را انسان‌های بی‌خیالِ خوش‌گذران تشکیل نمی‌دهند. علامت رقت‌بار سقوط حاکمان پول‌پرستِ خوش‌گذران که از شاه شروع شد و همچنان ادامه دارد، تاریخ دیگری را مدّ نظر مردم قرار داده که آن تاریخ ادامه‌ی وضع موجود نیست. دیگر نمی‌توان با کلماتی مثل رفاه و آسایس و رفع بیکاری، مردم را همچنان در آرمان‌ها و رؤیاهای زندگی غربی نگه داشت. امروز معلوم شده همه‌ی مشکلاتِ غیر طبیعی با حضور فرهنگ غربی وارد زندگی‌ها شد. اگر فقر بود، بی‌رحمی و بی‌کاری نبود و اگر سختی بود دیگر کسی از بی‌کسی و بی‌چیزی در کنار خیابان‌ها نمی‌مرد. باید در فضایی که نگاه‌ها به نوع دیگری از زندگی است از مدّ نظر قراردادنِ تمدن اسلامی با تعریفی درست و کاربردی غفلت نکنیم. 


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 آبان 25 توسط منبر مکتوب

سخنرانی حجت الاسلام انصاریان 89/8/9

کلمه بصیر در آیات قرآن مجید در دو زمینه ذکر شده است، یکی در مورد پروردگار مهربان عالم است. و دیگری در رابطه با پیغمبر اسلام(ص) و ائمه طاهرین(ع) در اواخر سوره مبارکه یوسف (ع) در این آیه شیعه وارد تاویل نشده است یعنی پشت پرده آیه را کار ندارد، چون نیازی نیست. جایی که نیاز است شیعه بر خود واجب می داند به پیروی از خود پروردگار و ائمه(ع) وارد تاویل شود. یعنی حقیقت آیه را از ظاهر آیه نگیرد از پشت پرده آیه بگیرد، چرا که اگر شیعه نخواهد وارد تاویل شود؛ مانند دیگران مجبور می شود بر ظاهر آیه تکیه کند و در نتیجه یا کافر می شود، یا دچار مکتبی زیر حد کفر می شود. چنان که دیگران گرفتار  شدند.

برای نمونه در آیه شریفه می فرماید: (یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ)[1] «دست خدا فوق همه ی دستها است.» این جا اگر شیعه بخواهد تکیه به ظاهر آیه کند مجبور می شود، مثل دیگران پروردگار عالم را یک موجود مجسم بداند.  در نتیجه، با بسیاری از آیات قرآن مخالفت می کند. مثل آیه ی (لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَی‏)[2] در اینجا شیعه با راهنمایی پیغمبر (ص)  و ائمه (ع) گفته دست در رابطه با خدا کنایه از قدرت است. معنی آیه شریفه می شود: قدرت خدا ما فوق همه ی قدرتها ست. و این عین توحید است.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93 تیر 10 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin