سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

ابوالفضل هادى ‏منش

پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مى فرماید: «هر زنى هفت روز به شوهرش خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به رویش مى بندد و هشت در بهشت به رویش بگشاید تا از هر در که بخواهد، وارد شود.»

قرآن کریم مى فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»؛(1) «و از نشانه هاى او این است که از [نوع ]خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و بین شما دوستى و رحمت نهاد.»
امام صادق علیه السلام نیز مى فرماید:
«إِنَّ الْمَرْءَ یَحْتَاجُ فِی مَنْزِلِهِ وَ عِیَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ یَتَکَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ یَکُنْ فِی طَبْعِهِ ذَلِکَ مُعَاشَرَةٌ جَمِیلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِیرٍ وَ غَیْرَةٌ بِتَحَصُّن؛
(2) به درستى که مرد در خانه و خانواده اش نیاز به سه ویژگى دارد که باید خود را بدان مکلف نماید؛ حتى اگر آنها در طبع و خصلت او نباشد: رفتار زیبا، گشاده دستى به اندازه [توان ]و غیرت ورزى [بر ناموس ] با حفظ و پاسدارى»
در دین مبین اسلام همانطور که مرد به حفظ و رعایت حقوق زن و معاشرت پسندیده با او، امر و ترغیب شده، زن نیز به برخورد و ارتباط صحیح و صادقانه با مرد توصیه و تشویق گردیده است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مى فرماید: «اَیُّما اِمْرَأَةٍ خَدَمَتْ زَوْجَها سَبْعَةَ اَیَّامٍ غَلَّقَ اللَّه عَنْها سَبْعَةَ اَبْوابِ النَّارِ وَ فَتَحَ لَها ثَمانِیَةَ اَبْوابِ الْجَنَّةِ تَدْخُلُ مِنْ اَیْنَما شاءَتْ؛
(3) هر زنى هفت روز به شوهرش خدمت کند، خداوند هفت در دوزخ را به رویش مى بندد و هشت در بهشت به رویش بگشاید تا از هر در که بخواهد، وارد شود.»
الگوى زن مسلمان
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 13 توسط منبر مکتوب

 

اختلاف،سرزنش، ناسازگاری و... زن و شوهر بر رفتار کودکان و شکل گیری شخصیت آن ها آثار زیانبار به جای خواهد گذاشت و این آثار هنگام طلاق به اوج می رسد. با توجه به آنکه همین فرزندان آینده جامعه را رقم خواهند زد، کمترین تقصیری در رشد و تربیت آنها گناهی نابخشودنی خواهد بود.

اگر به هر دلیلی دامنه اختلافات بین زن و شوهر بالا گرفت، خداوند تعالی برای پیشگیری از فروریزی بنای محبوب خانواده راه کارهایی را ارائه نموده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:
1
- دادگاه خانوادگی 
آنجا که بیم انحلال و از هم پاشیدگی کانون خانوادگی در میان باشد، اسلام تشکیل دادگاه خانوادگی را لازم دانسته است. به این ترتیب که یک نفر داور به نمایندگی از طرف مرد و یک نفر به نمایندگی از طرف زن برای رسیدگی به مشکلات و اصلاح بین آن دو معین شوند. داوران منتهای کوشش خود را درباره اصلاح آن ها به عمل آورند و اختلافات آن ها را حل کنند و اگر چاره ای جز جدایی نبود، آن ها را به بهترین نحو ممکن از یکدیگر جدا کنند.
جای بسی تاسف است که امروزه اغلب جوان ها با فاصله گرفتن از بزرگترها، خود را از تجربه های مفید آنان محروم ساخته و گاهی گره ای را که به سادگی می توان با کمک آن ها باز کرد، محکمتر کرده و گشودن آن را مشکل تر می کنند
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 13 توسط منبر مکتوب

1از دیدگاه قرآن
  1  - دنیا طلبی
یا ایّها النبیُّ قُل لاَ زواجِکَ اِن کنتُنَّ نُردنَ الحیواه الدُّنیا و زینتها فتعالین اُمتِّعکُنَّ سراحاً جمیلاً (احزاب / 28  )

  2  - نشوز مرد  : (و اِن اِمرأه خافَت من بعلها نشوزاً او اعراضاً فلا جناح علیهما اَن یُصلِحا بینهما صلحاً والصلح و خَیرٌ واُحضرتِ الانفس و ان تحسنوا و تتقوا فأن الله کان بما تعلمون خبیراً).128 نساء
«
اگر زنی از ناسازگاری یا رویگردانی شوهرش بیم داشته باشد بر آن دو گناهی نیست که او با گذشت از بخشی از حقوقش میان خودشان صلح و سازش بر قرار کنند و سازش بهتر (از جدایی) است ولی آزمند بودن مردم به حقوق خود مصلحتی است که همواره در برابر آنان حضور دارد و آنان را به دفاع از حق خود وا می دارد و پس اگر شما مردان احسان کنید و راه تقوا در پیش بگیرید و همراهانتان را به گذشت از حقوق خویش وادار نسازید (سزاوار تر است) که خدا به آنچه می کنید آگاه است  »

  3  - عقیده
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 7 توسط منبر مکتوب

احمد صابری  

از بارداری پیش از ازدواج تا ازدواج پس از تولد فرزند + آمار ازتشکیل خانواده هایی با یک والد چقدر شنیده اید؟ چرا خانواده های غربی بهسمت تک والدی شدن پیش می روند؟ آسیب های خانواده های تک والدی چیست؟ ایرانچقدر در معرض خطر فروپاشی خانواده قرار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها باگزارش ویژه مشرق همراه شوید…گروه گزارش ویژه مشرق: نگاهی به آمارهای
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 7 توسط منبر مکتوب

 استاد سید مهدی واعظ موسوی

انسان موفق در محیط خانواده ابتدا دل را تسخیر مى کند، سپس اندیشه را

بارها شاهد مراجعه افرادى هستم که با شگفتى تمام مى گویند با این که در خانه ما منطق و استدلال حاکم است و با هم گفت وگو مى کنیم ، هر کسى آزادانه نظرات خود را مطرح مى کند و در نهایت تصمیم نهایى گرفته مى شود ، اما باز هم نه در اداره منزل موفقیم ، نه در تربیت فرزندان و نه در روابط با همسر و می پرسند به نظر شما چرا این اتفاق می افتد ؟!
در پاسخ چنین اشخاصى مى گوییم به طور کلى 3 نوع خانواده داریم:
نوع اول-  خانواده بى منطق است که فحش ، ناسزاگویى ، کتک کارى ، اهانت و تحقیر در آن فراوان دیده مى شود . این نوع بدترین شکل خانواده است . فرزندانی عقده اى ، بزهکار ، معتاد ، دزد ، قاتل ، متکبر ، بدبین ، بداخلاق ، سنگ دل ، بى دین ، لاابالى ، منزوى ، افسرده ، مضطرب ، بى هدف ، نا آرام ، بى مسئولیت ... در بسیاری مواقع محصول چنین خانواده هایى هستند .
نوع دوم - خانواده منطقى است که فضاى حاکم بر خانواده منطق و استدلال است. گرچه این نوع خانواده بسیارى از مشکلات و ناهنجارى هاى خانواده نوع اول را ندارد ، اما به دلیل این که استدلال و منطق فقط با فکر و اندیشه ما سر و کار دارد و دل را تسخیر نمى کند ، این نوع از خانواده ها هم کاملا موفق نیستند.  روابط در این خانواده ها گاهى به سردى مى گراید .
نوع سوم -  خانواده عاطفى است ، به عقیده حضرت امام خمینى ( ره ) قوام خانواده باید بر اساس محبت و عاطفه باشد. در این نوع از خانواده قلب ها تسخیر مى شود . دل ها اسیر مهرورزى اعضاى خانواده است . در این نوع از خانواده منطق و استدلال بر مهرورزى غلبه نمى کند . بلکه مهرورزى بر منطق و استدلال غالب و چیره است . جملاتى مانند « فدات بشم » ، « قربونت برم » و مانند این ها زیاد شنیده مى شود . زن و شوهر سعى مى کنند با هم تنش و درگیرى نداشته باشند . بحث هاى هیجانى و جنجالى در این خانواده دیده نمى شود .
گذشت و بزرگوارى پدر و مادر درسى عملى براى فرزندان است ، خودخواهى در رفتار زن و شوهر دیده نمى شود . هوس بازى در رفتار پدر و مادر مشاهده نمى شود .
انسان هاى موفق ابتدا دل ها را تسخیر مى کنند ، سپس اندیشه ها را . تیغ محبت به تاراج دل مى پردازد ، ولى استدلال چنین هنرمند نیست . به قول شهید مطهرى ( ره ) مراتب تسلیم 3 گانه است : 1- تسلیم تن ، 2- تسلیم فکر ، 3- تسلیم دل . 
خانواده هاى منطقى تلاش مى کنند از همان کودکى با استدلال فرزندان خود را قانع کنند ، در حالى که خانواده عاطفى از یکدیگر دلبرى مى کنند . اگر شما در دلبرى از فرزندان خود بى هنر و بى ذوق باشید ، دیگران از فرزندان شما دلبرى خواهند کرد . آن گاه زبان به شکوه مى گشایید که چرا فرزند من از خانه فرارى است ؟! چرا به دوستانش بیشتر از پدر و مادرش اعتماد دارد ؟! چرا فرزند من عاشق شده است؟! چرا فرزند من باورهاى دینى مرا نمى پذیرد ؟! چرا فرزند من نماز نمى خواند ؟! چرا دخترم پوشش مناسبی ندارد ؟! و بسیارى پرسش هاى دیگر ، که در طول 16 سال مطالعه ، مشاوره و کاوش ، ریشه بسیارى از مشکلات خانواده ها را در بى ذوقى و بى هنرى در عرصه مهرورزى و دلبرى از یکدیگر یافته ام .






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 آذر 26 توسط منبر مکتوب

استاد سید مهدی واعظ موسوی

خشم عاقل در کردارش دیده مى شود و خشم نادان در گفتارش

پسرى کم حوصله تند تند عصبانى مى شد، بلافاصله هم از عصبانیت خود پشیمان مى شد. روزى پدرش به او گفت: هر بار عصبانى شدى میخى در دیوارى بکوب، یک روز نگاه کرد و دید 40 میخ روی دیوار است. پدر به او گفت: به ازاى هر بار که توانستى خشم خود را کنترل کنى میخى از دیوار بیرون بیار! روزى پسرک خوشحال و شادمان به سوى پدر آمد و گفت: پدرجان! بالاخره توانستم همه میخ ها را درآورم. پدر ضمن تشویق و تحسین فرزندش او را کنار دیوار آورد و گفت: درست است که تو موفق به بیرون کشیدن همه میخ ها شدى، اما جاى میخ ها هم چنان بر دیوار باقى است. آرى! چنین است، هر بار که عصبانى مى شویم قلب همسر و فرزند خود را شکسته ایم که به سادگى قابل جبران نیست. «شیشه ی بشکسته را پیوند کردن مشکل است» امام حسین(ع) مى فرمایند: مؤمن بدى نمى کند و عذرخواهى هم نمى کند، اما منافق پیوسته بدى مى کند و عذر مى خواهد. (المؤمن لایسىء ولایعتذر، و المنافق یسىء ویعتذر) خشم کلید هر بدى است! (الغضب مفتاح کل شر) وقتى عصبانى شویم، سخنان زشت نیز بر زبان جارى مى کنیم. وقتى عصبانى شویم، تهمت نیز مى زنیم، دروغ نیز مى گوییم، کتک کارى هم مى کنیم. خشم چونان آتش است که چون کنترل و مدیریت شود مفید افتد و چون رها شود مى سوزاند؛ تخریب مى کند و دود حاصل از آن جلوى شفافیت عقل و خرد را مى گیرد و مانع فکر کردن مى شود. تصمیم بگیریم هر گاه عصبانى شدیم هیچ تصمیمى نگیریم و هیچ حرفى نزنیم؛ چرا که خشم مدیریت عقل را تضعیف مى کند. خشم مانند جنون آنى است که بر انسان چیره مى شود. خشم انسان عاقل و خردمند، در کردارش و خشم انسان نادان و جاهل در گفتارش دیده مى شود (غضب العاقل فى فعله و غضب الجاهل فى قوله) انسان عاقل با تدبیر و در خلال عمل در طول زمان خشم خود را نشان مى دهد و از این رو به هدف مى رسد ، ولى انسان نادان و جاهل همه خشم خود را بر زبان جارى می سازد و با زشت گویى بى ظرفیتى خود را ثابت مى کند و بدون گرفتن هیچ نتیجه و ثمرى دیگران را بر خود مى شوراند. بهترین راه براى عصبانى نشدن آن است که توقع و انتظارات خود را از همسر و فرزندانمان و به طور کلى از دیگران به صفر نزدیک کنیم؛ چرا که وقتى توقعات خود را برآورده شده نمى بینیم برآشفته مى شویم. انسان هاى موفق و فهیم چشم امیدى به دیگران ندارند و دلداده حضرت حق اند، به خداوند احساس نیاز مى کنند، اما از او هم طلبکار نیستند؛ این است راز موفقیت در کنترل و مدیریت خشم. همیشه سعى کنیم لکوموتیو باشیم و نه واگن! لکوموتیو پانزده واگن را به دنبال خود مى کشد و سوت زنان در کوه و کمر با سر بلندى به پیش مى تازد. اما واگن همیشه در انتظار لکوموتیو است که او را به سویى بکشد. سعى کنیم فرادست باشیم و نه فرودست. دست دهنده باشیم و نه گیرنده. سعى کنیم دیگران را درک کنیم و منتظر این که دیگران ما را درک کنند نباشیم.

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 آذر 26 توسط منبر مکتوب

تربیت نسل در قرآن






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 آذر 26 توسط منبر مکتوب

عوامل طلاق






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 آذر 26 توسط منبر مکتوب

 خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی نیازمند نظم و نظام، مدیریت و تدبیر و اعمال اصول و قوانینی خاصّ در جهت رشد و تعالی و پرورش انسان های تعالی خواه است.
در یک خانواده مهدوی، مهمترین قوانین حاکم بر زندگی «خداگرائی» «ولی گرایی» و به دنبال آن «والا گرایی» (1) اخلاقی است.
قانون «خدا گرائی» با تفکر توحیدی و زندگی توحیدی شکل می گیرد. در همین خصوص شهید مطهری (ره) در دو گفتار ارزشمند، دو مبحث «خدا در اندیشه ی انسان» و «خدا در زندگی انسان» را ارائه می دهند.
قانون «ولی گرائی» با شناخت و معرفت امام زمان (ع) و تنظیم زندگی بر اساس سیره ی مبارک حضرت و خواسته ها و رضایت ایشان تحقق می یابد.
و قانون «والا گرائی» با اخلاق محوری و رعایت اصول مدیریت خانواده، عینیت خواهد یافت. رعایت این اصول سطح فرهنگ و معنویت خانواده را بالا برده و به تعالی می رساند.
در اینجا تعدادی از مهمترین اصول مدیریت خانواده را مرور خواهیم کرد.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 آذر 23 توسط منبر مکتوب

بسم الله الر حمن الر حیم

یکی از آیاتی که امروز مورد بررسی قرار می دهیم آیه 77 از سوره مبارکه قصص است تا با چهار تکنیک موفقیت و به عبارتی دیگر سبک زندگی در این آیه آشنا شویم :

(وَ ابْتَغِ فیما آتاک اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ : و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد.( القصص :  77)
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 آذر 22 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin