سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

به مناسبت هفته وحدت

 یکی از آرزوها و آرمانهای دیرین امام موسی صدر وحدت امت اسلامی در سرتاسر جهان بود. او از آغاز دوران جوانی که در حوزه ی علمیه قم مشغول تحصیل بود به این مهم می اندیشید و در محافل (و حضور استاید) حوزه آن را پیوسته دنبال می کرد در سال 1326 ش که کمتر از بیست سال سن داشت وقتی اطلاع می یابد که علامه امینی از نجف به تهران تشریف آورده و چند روزی در آنجا اقامت دارند، فرصت را غنیمت می شمارد و با یکی از دوستان صمیمی به دیدار علامه امینی در تهران می شتابد. امام موسی صدر در محضر استاد، ضمن طرح بحث های علمی متعدد، از ضرورت وحدت میان شیعه و سنی در مقابل دشمن مشترک سخن به میان می آورد و در تعریف این موضوع در مقابل استاد به دفاع از مبانی خود در این خصوص می پردازد. گویا که خداوند این موضوع را در نهان و سرشت او برای امت اسلامی به ودیعه گذاشته است.

بنابراین وقتی امام موسی صدر در سال 1338 وارد لبنان شد در همان سال و در اولین فرصت شالوده ی روابط دوستی با علمای اهل سنت را در شهر صور پی ریزی کرد از جمله با محی الدین حسن (مفتی اهل سنت) ارتباط مستمر برقرار نمود. این ارتباط بقدری گرم و صمیمی شد که مردم در اکثر مناسبات مانند: عید غدیر، شب های ماه رمضان و ایام عاشورا و تاسوعا و ... آن دو را در کنار هم می دیدند. آن دو در یک مکان مشترک مثل: «مسجد قدیم» یا «نادی امام صادق» به منبر می رفتند و مردم از شیعه و سنی به بیانات آن دو گوش فرا می دادند. به طوری که اگر کسی از شهر دیگری وارد این مجلس می شد و شناخت قبلی از این دو شخصیت مذهبی نداشت نمی توانست تشخیص بدهد کدام یک از اهل تسنن و کدامیک از تشیع است؟
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 17 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام صدیقی

  «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً[1]  » یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله وسلم و معصومین ثابت است مقام شفاعت می باشد. شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خدا است. مقام شفاعت مقام وساطت برای رساندن خیر و برکاتی است که از طرف خدای متعال به همه ی مخلوقات عنایت می شود. در روایات بیان شده که همه ی خوبی ها و برکاتی که به عالم می رسد به واسطه ی نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است؛ حتی طبق برخی از سخنان معصومین علیه السلام فیوضاتی که به امامان معصوم علیهم السلام می رسد نیز به واسطه ی این وجود مقدس و نورانی است. هر خیری که نازل می شود خدا ابتدا آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم عنایت می کند، این برکات به واسطه ی ایشان به امامان معصوم و انبیا و از طریق آنها به امت های مختلف می رسد. معنای عام شفاعت و وساطت در فیض این است: «لا یَمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمن[2]  » این شفاعتی است که بدون اذن خدا اتفاق نمی افتد و بدون اِذن او احدی نمی تواند خیری به دیگری برساند.

 
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 10 توسط منبر مکتوب

حجت الإسلام انصاریان

اهداف بعثت

بزرگ ترین حادثه تاریخ بشر، بعثت پیامبران خداست. پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زیرا بى شک، سعادت دنیا و آخرت انسان و خرابى دنیا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.

هدف اوّل: حرکت عقلى

اصلاح عقل، رشد فکر انسان و قرار دادن اندیشه او در مسیر صحیح و سلامت است، زیرا انسان مى تواند در سایه نبوت، از نظر فکر به جایى برسد که فقط فکر خیر و اندیشه پاک داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاکى باشد، چرا که اگر درِ هر دانشى را به روى فکر بشر باز کنند،این تابلوى ارزنده از رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله باقى مانده است که :

«اطلبوا العلم من المهد الى اللحد» 1

از گهواره تا گور زمان دانشجویى است و از گور به بعد، زمان برداشت محصولات دانش است :

«الدنیا مزرعة الآخرة» 2

هرکسى را که نزد ایشان تعریف مى کردند، دو پرسش مى فرمود، اگر مثبت بود، مى گفت: تعریف شما درست است، اگرنه، مى فرمود: عقل او چگونه است؟ یا درباره مرگ چگونه فکر مى کند؟ آیا او با عینک مادى به دنیا مى نگرد یا اعماق عالم را مى بیند؟ انبیا به عقل انسان ها حرکت مى دهند و دنیاى وسیعى را در برابر اندیشه آنها باز مى کنند.
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 10 توسط منبر مکتوب

علی محمد مظفری و مهدی ایمانی

از مهم ترین وظایف هر مبلغ موفق اسلامی، چشاندن طعم محبت صادقه (محبت خداوند) به مخاطبین و جایگزینی محبت صادقه بر نیازهای کاذب افراد و غرق نمودن آنان در اقیانوس بندگی و صراط مستقیم می باشد.

محبّت عبارت است از احساس میل نسبت به چیزی که برای انسان لذت بخش است.1 راغب اصفهانی محبت را این گونه تعریف می کند: «الْمَحَبَّةُ: إرادَةُ مَا تَراه أَو تظنّه خیراً، و هی عَلى ثلاثة أوجَه: مَحَبَّة للّذّه، کمحبَّة الرجل المرأة شی ء ینتفع به و محبّة للفضل، کمحبّة أهل العلم بعضهم لبعض لأجل العلم؛2 محبت، (به فتح اول و دوم و سوم) در زبان تازی، مصدر میمی است از حبّ و آن اراده یا خواستن چیزی است که آن را خیر و نیکو بیابند و یا چنین گمان کنند و آن بر سه صورت است: محبت لذت، مانند محبت مرد به زن یا بالعکس، محبت نفع، و آن محبت به چیزی است که از آن فایده توان برد و محبت فضل، و آن محبت اهل علم است نسبت به یکدیگربه خاطر علم.»3 حب و دوست داشتن عبارت است از تعلق وجودی و جذب خاص شعوری میان علتی که انسان را به کمال می رساند و معلول تکامل یافته، حال فرق نمی کند که این علت غذایی باشد که انسان می خورد یا مالی باشد که در آن تصرف می کند یا مقام و اعتباری که از آن استفاده می نماید و یا معلم و آموزگاری که از وی دانش می آموزد.»
همچنین فیلسوف بزرگ صدر المتألهین نیز این گونه از محبت تعبیر می کند که: «محبت و آنچه مرادف آن است، عبارت است از ابتهاج به شیء یا از شیء موافق، اعم از آنکه عقلی باشد یا حسی، حقیقی یا باطنی...»؛
4 و در این مقاله منظور از واژه محبت، محبت حقیقی و کمال نهایی؛ یعنی محبت صادقه به خداوند می باشد که در ادامه به تبیین بیش تر آن می پردازیم.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 10 توسط منبر مکتوب

شیخ حبیب شعبانی

  قران کریم در بحث بعثت پیامبر بحثهای مربوط می کند . در یکی ازآایات   قران کریم زمانی از پیامبر صحبت میکند 1- پیامبر (یامرکم بالمعروف)پیامبر با مردم است پیامبر در خطبه معروف غدیر فرمودند: البته به زبان خودم می گویم 23سال زحمت کشیدم سنگ زدید تماما تحمل کردم. آن چیزی که راه بهشت نشان میدهد وآنچه که راه جهنم نشان میدهد معرفی کردم ببینید به خصوص جوانان مجلس قران به پیامبر  نازل شد. این ظرفیت داردقبل ازین بحث شروع کنم اولا اینرا بگویم گزارش قران ازقیامت مردم وارد عالم محشر می شوند در سوره فرقان زمانی که مسلماانان وارد میشوند پیامبر می فرماید: یارب پیامبر اعتراض میکند گلایه میکند ایشان اهل گلایه نیست 23سال در بدترین شرایط اعتراض نکردند. یعنی نفرین نکرد در مکه اقای آمد شکمه درسر پیامبر کردند ومحکم گره زند خبر دادان به زینب دختر پیامبر پیامبر نجات دادان اول حرفی که فرمودن (خدایا امت من جهل دارن   نکند انها را نفرین) هیچ گاه لعن نکرد امت را  بعضی افراد چرا لعن کردن که داستانی دارد.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 دی 8 توسط

نویسنده : محمد رضا ایزدپور

بحث از واقعة شگفت انگیز و محیرالعقول معراج پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله از جمله مباحث جنجال برانگیزی به شمار می اید که از دیرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جریان داشته است. برخی از اندیشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمی خود، در این زمینه مطالبی را به رشته تحریر درآورده و دیدگاه های خود را مطرح ساخته اند.

علت اعجاب برانگیز بودن پدیدة معراج، جسمانیت عروج پیامبر صلی الله علیه و آله به عوالم دیگر است. شکی نیست که اگر این واقعة تاریخی و سیر آسمانی، مربوط به روح پیامبر یا صرفاً مربوط به عالم رؤیا باشد، برای هیچ شخصی تعجب برانگیز نیست و هیچ کسی در مقام انکار آن بر نخواهد خاست و در حقیقت نقطة افتخار آمیزی برای مقام شامخ پیامبر خاتم قلمداد نخواهد شد. از این رو، تمام اهتمام ما در این نوشتار کوتاه، بر اثبات معراج آسمانی آن حضرت با هردو بعد جسم خاکی و روح ملکوتی اوست که در دیدگاه دانشمندان اسلامی، حقیقتی قابل قبول و اثبات برای دیگران است، و در طول تاریخ اسلام نیز پیوسته مورد تحلیل برخی از اندیشمندان اسلامی قرار گرفته است.

 توجیهات عقلانی معراج


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 6 توسط منبر مکتوب

 

حجت الاسلام شیخ حسین  انصاریان

ازآیات قرآن مجید خطبه های نهج البلاغه وروایات بسیار مهم این معنا را بدست می آوریم وچود مبارک خدا بندها ی عبدی مانند رسولخدا رادر تمام عالم خلقت نداشتیم اززمانی که زبان باز کرد وبدن طبیعی به راه افتاد تا لحظه ی خروج از دنیا فقط غرق خدا بود بین4 تا5سالش بودکنار مادر رضاعیش حلیمه سعدیه در منطقه ای دور از مکه پسران وبرادران رضاعی به مادر شان گفتند اجازه بده اورا به صحرا ببریم اینکه اورا در خانه نگه داشتی مانع نشاط اومی شود وبه روحیه او لطمه وارد می شود.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92 دی 5 توسط منبر مکتوب

قرآن کریم  :

یا مَریمُ إنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنهُ اسمُهُ المَسیحُ عِیسَی ابنُ مَریمَ وَجیِهاً فِی الدُّنیا وَ الآخِرَةِ و مِنَ المُقَرَّبینَ) 

ای مریم! خدا تو را به کلمه‏ای از جانب خودش بشارت می‏دهد که نامش مسیح ، عیسی بن مریم است ؛ در حالی که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان الهی است

آل عمران ، آیه 45   .

حضرت عیسی‏ علیه السلام   :

خادِمی یَدایَ و دابَّتی رِجلای و فِراشِی الأرضُ و وِسادِی الحَجَرُ و دِفئی فِی الشِّتاءِ مَشارِقُ الأرضِ . . . . أبیتُ و لَیسَ لی شَی‏ءٌ و أصبِحُ و لَیس لی شَی‏ءٌ و لَیسَ عَلی وَجهِ الأرضِ أحَدٌ أغنی مِنّی 

خدمت کار من دو دست من است و مرکبم دو پای من و بسترم زمین و بالشم سنگ و گرمابخشم در زمستان مکان‏های آفتابگیر . . . . شب و روز خود را با ناداری سپری می‏کنم و با این حال روی زمین ، هیچ کس توانگرتر و بی‏نیازتر از من نیست

بحار الأنوار ، ج 14 ، ص 239   .

امام علی ‏علیه السلام درباره حضرت عیسی‏علیه السلام فرمودند   :

  . . . وَلامالٌ یَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ یُذِلُّهُ ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ یَداهُ 

نه مال و ثروتی داشت که او را به خود مشغول گرداند و نه طمعی که به خواری‏اش اندازد ، مرکب او دو پایش بود و خدمت کارش دو دستش

نهج البلاغه ، خطبه 160   .

سخنان برگزیده 

حضرت عیسی ‏علیه السلام   :

الدُّنیا قَنطَرَةٌ فاَعبُروها و لا تَعمُرُوها 

دنیا پل است ؛ از آن بگذرید و آبادش مسازید

الأمالی ، مفید ، ص 43   .

حضرت عیسی‏ علیه السلام   :

بِحَقٍّ أقولُ لَکُم : إنَّ الأجرَ مَحرُوصٌ عَلَیهِ و لایُدرِکُهُ إلاّ مَن عَمِلَ لَهُ 

راست می‏گویمتان: همه خواهان مزدند، و تنها کسی به آن می‏رسد که برای آن کار کند

میزان الحکمه ، ح 22083   .

حضرت عیسی‏ علیه السلام   :

طُوبی لِلَّذینَ یَتهَجَّدونَ مِن اللَّیلِ ، اُولئکَ الّذینَ یَرِثونَ النُّورَ الدّائِمَ 

خوشا آنان که پاسی از شب را به عبادت می‏گذرانند ؛ آنان کسانی‏اند که نوری ماندگار به ارث می‏برند

تحف العقول ، ص 510   .

حضرت عیسی ‏علیه السلام   :

إنَّ الشَّجَرَةَ لاتَکمُلُ إلّابِثَمَرَةٍ طَیِّبَةٍ کَذلِکَ لایَکمُلُ الدِّینُ إلّا بِالتَّحَرُّجِ عَنِ المَحارِمِ 

درخت کامل نمی‏شود مگر با میوه‏ای گوارا . همچنین دین‏داری کامل نمی‏شود مگر با دوری از حرام‏ها

تحف العقول ، ص 511   .

حضرت عیسی ‏علیه السلام   :

إیّاکُم وَالنَّظرَةَ فَإنَّها تَزرَعُ فِی القُلُوبِ الشَّهوَةَ و کَفی بِها لِصاحِبِها فِتنةً

زنهار از نگاه [بد] که بذر خواهش را در دل می‏افشاند ، و نگاه کننده را همین فتنه بس است

تحف العقول ، ص 502 .

حضرت عیسی‏ علیه السلام :

طُوبی لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ ، اُولئکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القِیامَةِ

خوشا به حال اصلاح کنندگان میان مردم ؛ اینان در روز قیامت مقرّبان‏اند

تحف العقول ، ص 501 .

 

 






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92 دی 5 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: یکی از خاصیت های صلوات، همان کار توبه و استغفار است. صلوات کار سبحان الله والحمدلله و لااله الا لله والله اکبر را هم می کند. گناهان را از بین می بردو قوی تر است از آبی که بر آتش می ریزند. آقا علی ابن موسی الرضا فرمودند: «مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً». کسی که قادر نیست برای گناهانش کفاره ای بدهد زیاد صلوات برمحمد و آلش بفرستد. کثرت صلوات گناهان را منهدم می کند.

* سه جمله امیرالمومنین علیه السلام راجع به پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم

امیرالمومنین علیه السلام سه جمله راجع به پیامبرخدا و سلام و درود فرستادن برای پیامبر خدا فرموده اند: جمله اول، درود و صلوات فرستادن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم ، دوم سلام کردن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم ، سوم محبت و عشق به حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم است.

جمله اول؛ درود و صلوات فرستادن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم

درود و صلوات فرستادن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم برای ازبین بردن گناهان و زدودن و پاک کردن گناهان محکم تر و مهم تر و از بین برنده تر است از آبی که بر آتش می ریزید. بنده معتقدم کسی که جهنمی باشد موفق به صلوات فرستادن نمی شود. حالا ممکن است مثل سنی ها هم بفرستند که یا صلوات نمی فرستند یا بدون آل می گویند.( صلواتشان ناقص است.) که در روایتی پیامبرمذمت کرده است و فرموده صلوات ابتر و دم بریده بر من نفرستید. سنی ها صلی الله می گویند و علی آل محمد را نمی گویند و زیاد هم اهل صلوات فرستادن نیستند. البته در روایات آن ها هم خیلی سفارش شده است.

طبق روایات متعدد، اگر کسی جهنمی باشد، موفق به ذکر صلوات زیاد نمی شود. اگر هم بشود طبق روایات قطعا عاقبت بخیر می شود.

جمله دوم؛ سلام کردن بر حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم

سلام کردن بر پیامبراست یک سنت خوبی را در حرم باب کردیم که هر روز بعد از روضه، به چهارده معصوم سلام می دهیم. روایتی نداریم که فقط به امام حسین یا به امام هشتم و امام زمان سلام بدهیم این یک سنتی است که در ایران مرسوم شده است. سنت خوبی است نمی خواهم بگویم که این تعطیل بشود می خواهم این را تکمیلش کنیم. همان سنتی که حاج آقا احمدی در اینجا گذاشتند وقتی اسم حضرت علی می آید صلوات می فرستند این را انشاالله سنت کنیم از پیامبر شروع کنید تا به امام زمان برسید. مختصر، یک سلام بدهید کافی است. امیرالمومنین می فرماید: اگر کسی به پیامبر سلام بکند افضل و بالاتر از آزاد کردن یک بنده در راه خدا است.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 دی 2 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin